Konsten att hitta rätt

Eftersom Vilde är opererad och mest troligt bara kolla att fungera som sällskapshund så har vi sedan hon fick sin diagnos tittat efter ytterligare en labradorvalp. Jag vill gärna både ha en hund till att träna (och jag hoppas att Mathias kan komma att bli sugen att träna lydnad och lite jaktapportering!) och att ställa ut, eftersom man bli väldigt sårbar med en hund, speciellt tikir där man missar mycket pga löpen, och för att det är ganska trist att åka på utställning bara med en hund.
Speciellt som vi är nya inom rasen och inte har massa valpköpare som far och ställer, som vi har på russellsidan. 
 
Alla mina tre labbar är från samma uppfödare och hon är verkligen en uppfödare som jag har fullaste respekten för och som har väldigt lika värderingar som jag har. Dessutom har hon precis den typen av labrador som jag gillar, inte för tunga men med en god exteriör och de är även väldigt arbetsbara. Sen att jag haft otur med mina labradorer rent hälsomässigt, det är ingenting som hon kan klandras för, hon har verkligen gjort det hon kan. 
 
 
Därför hade jag bokat en valp efter en moster till Milla och Vilde och efter en hane som är från samma kennel som Vildes pappa men tyvärr gick tiken tom och dessvärre har hon långt mellan löpen och kommer inte att paras förrän i årsskiftet 20/21 igen. Och det känns lite väl långt bort helt enkelt.
 
Så jag har börjat titta runt efter andra kullar, vilket i teorin inte borde vara så svårt eftersom Labradoren är Sveriges största ras, men det visade sig vara svårare än vad jag trodde! 
 
På min önskelista står en hund med lovande exteriör, efter friska och sunda föräldrar, och med mycket motor. Det ska inte finnas massa ledfel eller annat skräp i linjerna (fel finns dock självklart i allas linjer och uppfödning!) , föräldrana ska vara utställda med övervägande CK och helst tränas i apportering eller annat och har de haft tidigare kullar ska statistiken se lovande ut. Och jag vill att valpen ska vara leveransklar inom de närmsta månaderna, annars kan jag lix vänta på valp från min nuvarande uppfödare
 
Jag är inte intresserad av överdrivet tunga hundar eller av uppfödare som bara avlar sällskapshundar utan eftertanke och sprutar ut valpkullar till höger och vänster bara för att det går att sälja, eller uppfödare som ignorerar ögondiagnoser eller ledfel i sina linjer utan bara kör på.

Jag är inte heller intresserad av rent jaktavlade labradorer då jag vill att en labrador ska se ut som en labrador och jag är också för intresserad av utställning för att köpa rent jaktavlat. Att bara avla på en egenskap har aldrig varit intressant för mig, jag tycker faktiskt att man gör det för lätt för sig om man till 100% bara avlar på vare sig utställning eller jakt, jag vill ha arbetsbara hundar med en mycket god exteriör, även om jag har full förståelse för att man då inte kan vara i toppen inom något av områderna. 
 
Jag tycker inte att min kravbild är speciellt tuff men helt ärligt så har jag hittat väldigt få kullar där jag känner att jag faktiskt gillar det jag ser och där jag kan tänka mig en valp från. Jag har faktiskt bara kontaktat två uppfödare (varav den ena inte ens i Sverige) och då ska ni betänka att jag varit inne på hemsidorna till alla uppfödare av labrador registrerade på labradorklubben OCH Svenska kennelklubben OCH Norsk Reteriverklubb! 
 
Det avlas på hundar som rent ser långhåriga ut på bild, har en icket rastypisk exteriör eller BPH-resultat som är skrämmande dåliga. Men framförallt blir jag oroad då man avlar på sjukdomar, där det tydligt står på hunddata/rasdata att avelshundarna har tex ärftliga ögondiagnoser eller att man ser vid efterforskning att det finns massa ledfel i linjerna eller att någon av föräldrna lämnat ruskigt dåligt gällande leder tidigare.
 
Allt ska verkligen avlas på och det värsta av allt är att valparna faktiskt säljs eftersom det är otroligt hög efterfrågan inom rasen, kanske främst nu på våren! Och tyvärr är inte alla lika noga och alla vet inte heller att man kan hitta så galet mycket info på hunddata och på andra ställen på nätet. 
 
Genom åren som uppfödare har jag lärt mig att man inte ska jämka på vissa saker såsom hälsa och mentalitet, för det slår så himla hårt tillbaka. Kanske inte alltid i generation ett men det kan slå desto hårdare i generation två. Det är inte heller nödvändigt att avla på en hund bara för att den har superbra utställnings - och/eller arbetsmeriter om den å andra sidan kommer från en kull med massa ledfel eller liknande. Det är bättre att låta bli och inse att mentalitet och hälsa alltid, alltid, alltid måste komma på första plats! 
 
Men självklart är inte alla Sveriges uppfödare oseriösa, långt ifrån som tur är!! Många har jättefina hundar med bra hälsa och prioriterar samma sak som jag, men då har vi nästa problem.... För alldeles för få uppfödare håller faktiskt sina hemsidor uppdaterade! 
 
Och visst, man kan höra av sig på mail (vilket jag faktiskt gjort till en uppfödare för en vecka sedan, hon har inte ens svarat) för att fråga om kommande kombinationer, men hallå? Det blir ett gigantiskt jobb att maila/ringa runt till ett tjugotal uppfödare för att kolla om de faktiskt kanske har en kull planerad och i sånt fall, intresserar kombinationen verkligen mig?

Mest troligt inte, jag är ju som sagt lite kräsen och jag vill gärna kolla i lugn och ro hemma och känna in, känns den här uppfödaren vettig och känns hundarna rätt för mig? Sen kan jag kontakta uppfödaren. För mig spelar det ingen roll om uppfödaren bor 3 mil bort eller 150 mil bort, jag åker gärna långt för rätt valp. 
 
Så snälla, oavsett ras, håll era hemsidor uppdaterade! Nyhetessidor uppdaterade senast 2017 imponerar inte på mig, jag vill ju ha senaste nytt och även veta vad du som uppfödare har planerat, inte bara infon om kullen du har just nu, för just den kanske inte är intressant för mig av någon anledning. Tänk på att du annars kan missa många bra valpköpare, som inte kontaktar dig för att du bor nära, utan för att personen i fråga faktiskt är seriöst intresserad av just dina hundar och sådana valpköpare vill vi ju gärna ha, eller hur? 
Allmänt | |
Upp