Flexikopplets vara eller icke vara

Ofta är diskussioner i hund- eller hästforum väldigt svarta eller vita, man är antingen 100% för eller 100% emot, det finns inget mitt i mellan eller något gråskala vilket jag tycker är väldigt märkligt. 
 
Något som kastas väldigt mycket hat på är flexikoppel och i diskussionerna så anser många att dessa ska förbjudas helt eftersom de orsakar mycket skada på hundar och folk.
 
Sen finns de dem som bara använder flexikoppel och som t.o.m kommer på hundutställningar med flexikoppel och absolut inte fattar varför det inte riktigt funkar. Det är ofta samma människor som släpper fram sina hundar till andra hundar utan att fråga om det är ok före. 
 
Min åsikt då? Nej, jag är inte 100% förtjust i flexikoppel eftersom många inte kan hantera dem. Bara härom dagen så mötte jag en dam med två hundar, varav den ena i flexikoppel, på vår väg och höll nästan på att köra på flexikoppel-hunden eftersom matte inte hade koll på sin eller sina hundar. 
 
Jag tycker inte heller om dem som släpper ut sina hundar i flexikoppel utan att tycka att de ska ha koll på dem (jamen de är ju kopplade typ..) eller dem som har flexikoppel på sina hundar där det är mycket folk och andra hundar. Där borde de faktiskt vara förbjudna, eller åtminstonde kräva förarbevis för att använda för de kan orsaka massa skada om de inte används rätt!. 
 
Men jag har en sak att bekänna, jag äger faktiskt 2 flexikoppel och jag älskar dem!
 
Mitt första är ett blått med hundra knutar på, som trots sina knutar måste vara av världens bästa kvalité, för det fick jag på mitten av 90-talet då jag jobbade på ett hundpensionat i Stockholm och hade min då 8 månader gamla schäfer Ussi med mig. 
Det flexikopplet har dessutom legat ute under en snödriva en hel vinter och funkar ändå perfekt!!
 
Det röda är ganska nytt i samlingen och medföljde då vi köpte tillbaka en hund av en valpköpare som pga olika orsaker inte kunde ha sin hund kvar. Så det är betydligt modernare och snyggare! 
 
Men nej, jag använder dem inte i stan, bland folk eller på utställning eller träning, jag använder dem bara då jag av någon aledning har en hund som jag inte vill släppa lös. För jag hatar att rasta hundar i vanligt koppel för det är så tråkigt både för mig och hunden!
 
Mina egna hundar är ju alltid lösa hemma och då vi är ute i skogen runt oss, men ibland så har vi ju hundar som jag av en eller annan anledning inte kan släppa lös hemma.
 
Det kan vara att vi har andras hundar hemma,jag släpper väldigt sällan andras hundar lös om jag inte riktigt känner dem, det kan också vara tikar precis innan valpning (de kan ha en tendens att krypa in under hus och liknande precis innan valpning och jag har erfarenhet av att själv få krypa in under ett hus för att hämta ut en högdräktig schäfertik, något jag helst vill slippa göra om! ) , vår egen hanhund då tikarna höglöper eller om man har en hund vars sprinngmöjlighet ska begränsas tex av skada. 
 
Mina egna hundar är inte vana att rasta sig i koppel, så därav att jag gärna använder flexit om jag måste ha mina egna i koppel hemma. Då kan de gå en bit från stigen för att rasta sig och jag slipper hänga med överallt (ja, jag är lite lat). 
 
En liten anekdot med flexikoppel är en händelse som ägde rum då vår första russell Alice var knappt ett år gammal och med oss på semester i Stockholm. Hon var ju, precis som våra andra hundar, inte van att rasta sig i koppel, vilket gjorde storstadslivet en smula knöligt. För att släppa lös henne där kändes ju inte direkt som den smartaste idéen! 
 
Så vi gick in på en prylaffär, tror det var typ som Dollar Store och köpte en kopia av ett flexikoppel som vi andvände. Frid och fröjd och alla var nöjda tills vi åkte ut på Djurgården för att gå på Astrid Lindgrens värld (eller om vi bara var precis där utanför, minns inte riktigt) och skulle rasta Alice där på en stor grön äng som var full av fåglar av olika slag. 
 
Alice drog väl en liten repa efter en fågel och tjopp så gick flexikopian av och Alice var lös och jagade fåglar runt hela ängen på Djurgården bland allt folk. Ridå..... 
 
Som tur var så var Alice en ganska lydig hund och kom ganska diirekt då vi ropade, men sen den dagen så accepteras inga flexi-kopior hemma hos oss! 
 
 
 
 
 
 
Allmänt, prylar | Alice, Flexikoppel | |
Upp